Семантичні та функціональні аспекти економічних термінів у німецькій публіцистиці

Автор(и)

  • Рената Янкович

Ключові слова:

фаховий текст, публіцистичний текст, термін, термінологія, терміносистема, функція терміна, фахова лексика, вторинна номінація, термінотворення,

Анотація

У статті визначено особливості німецьких публіцистичних текстів фахового економічного спрямування, відмінності між фаховими та нефаховими тестами, характерні ознаки публіцистичного стилю; зʼясовано особливості терміна як слова або словосполучення, що означає чітко окреслене спеціальне поняття якої-небуть галузі науки, техніки, мистецтва, суспільного життя тощо; охарактеризовано специфіку термінотворення та функції досліджуваних одиниць, класифікації, що їх стосуються. Огляд фундаментальних наукових праць супроводжується уточненням таких понять, як «термін», «термінологія», «фахова лексика», «функція терміна», «немотивований термін» та «лжемотивований термін». Описаним у статті процесом формування семантики терміна продемонстровано перехід від ознак лексичної одиниці природної мови до появи в неї змістової структури й термінологічної сутності. Уміщено короткий аналіз семантичного процесу термінологізації засобом метафори, метонімії, синекдохи, перенесення значення за функцією; окреслено процеси вторинної номінації, розвиток вторинних значень лексичної одиниці. Крім того, визначено основні функції термінологічних одиниць у фаховому тексті, серед яких детальніше описано номінативну, сигніфікативну, комунікативну (інформативну), прагматичну, евристичну та когнітивну. Установлено змістову структуру терміна та його пріоритетні функції в публіцистичних текстах фахового спрямування.  

Посилання

Лейчик В. М. Терминоведение: предмет, методы, структура / В. М. Лейчик. – изд. 3-е. – М. : Изд. ЛКИ, 2007. – 256 с.

Bolten J. Fremdsprache Wirtschaftsdeutsch: Bestandsaufnahme und Perspektiven / B.-D. Müller // Interkulturelle Wirtschaftskommunikation. – München : Iudicium, 1991. – S. 71–91.

Burger H. Mediensprache. Eine Einführung in Sprache und Kommunikationsformen der Massenmedien / H. Burger. – Berlin ; New York : W. de Gruyter, 2005. – 301 S.

Duhme M. Phraseologie der deutschen Wirtschaftssprache. Eine empirische Untersuchung zur Verwendung von Phraseologismen in journalistischen Fachtexten / M. Duhme. – Essen, 1991. – 264 S.

Fluck H.-R. Fachsprachen. Zur Funktion, Verwendung und Beschreibung eines wichtigen Kommunikationsmittels in unserer Gesellschaft / H.-R. Fluck. – Mannheim : Dudenverlag, 2000. – 344 S.

Grießhaber W. Zum Begriff Wirtschaftssprache. Überlegungen und Vorschläge zur Analyse der Fachsprache der Wirtschaft / S. Beckmann, P. König, G. Wolf // Sprachspiel und Bedeutung. – Tübingen : Niemeyer, 2000. – S. 403–413.

Hoffmann L. Forschungsdesiderate und aktuelle Entwicklungstendenzen in der Fachsprachenforschung / L. Hoffmann, H. Kalverkämper, H. Wiegand // Fachsprachen. Languages for Special Purposes. – Berlin und New York : de Gruyter, 1998. – S. 355–372.

Hundt M. Modellbildung in der Wirtschaftssprache. Zur Geschichte der Institutionen und Theoriefachsprachen der Wirtschaft / M. Hundt. – Berlin : de Gruyter, 1995. – 402 S.

Moss Ch. Sprache der Wirtschaft / Ch. Moss // Sprache der Wirtschaftskriese oder Kriese der Wirtschaftssprache? Über das besondere Verhältnis der Ökonomie und Linguistik. – Wiesbaden : GWV Fachverlage GmbH, 2009. – S. 9–18.

Ohnacker K. Die Syntax der Fachsprache Wirtschaft im Unterricht Deutsch als Fremdsprache / K. Ohnacker. – Frankfurt am Main : Peter Lang, 1992. – 195 S.

Schmitz U. Sprache in modernen Medien. Einführung in Tatsachen und Theorien, Themen und Thesen / U. Schmitz. – Berlin : Erich Schmidt, 2004. – 217 S.

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-11-30